PERSEPSI SISWA TERHADAP PROSES PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (STUDI KASUS SD NEGERI 020254 KOTA BINJAI)

Nurlia Ginting, Miya Amanda Sembiring

Abstract


The purpose of this study was to describe students' perceptions of the social studies learning process at SD Negeri 020254 Binjai City, North Sumatra Province in 2023. The method used in this study was a descriptive quantitative method, while collecting data by observation, interviews and documentation. The results showed that the perceptions of class VII students at SD Negeri 020254 Binjai City, North Sumatra Province towards the social studies learning process were divided into three stages, namely the initial stage, the core learning stage and the closing stage of learning. The initial stage of student learning activities obtained results of 86% which gave a positive response. The core stage of learning obtained 97% results and the closing stage obtained results of 100% positive response so it was concluded that the social studies learning process gave a good response at each stage by students.


Keywords


Perception, Social Studies Learning, Students

Full Text:

PDF

References


Alfin, D. (2020). Pengaruh Persepsi Siswa Terhadap Kompetensi Profesional Guru, Perhatian Orang Tua Dan Pemanfaatan Waktu Belajar Di Rumah Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Ips Sman 1 Kusambi. Gema Kampus Iisip Yapis Biak, 15(1). Https://Doi.Org/10.52049/Gemakampus.V15i1.101

Arta, I. M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sd Negeri 4 Tenganan Semester Ii Tahun Pelajaran 2018/2019. Action : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 1(1). Https://Doi.Org/10.51878/Action.V1i1.283

Asmini, I. A. K. R. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Giving Questions And Getting Answer (Gqga) Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Melalui Siswa Sd. Journal Of Education Action Research, 4(2). Https://Doi.Org/10.23887/Jear.V4i2.25004

Azizah, A. A. M. (2021). Analisis Pembelajaran Ips Di Sd/Mi Dalam Kurikulum 201. Jmie (Journal Of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1). Https://Doi.Org/10.32934/Jmie.V5i1.266

Darmawan, G. A. (2017). Peningkatanaktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips Melalui Metode Demonstrasi Pada Kelas Vii Semester Ii Di Smp Negeri I Gianyar. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 3(1). Https://Doi.Org/10.23887/Jiis.V3i1.11464

Erniwatie, E. (2020). Upaya Penerapan Pembelajaran Kooperatif Dengan Metode Think Pair Share Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Ips Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 1 Samba Danum. Neraca: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(1). Https://Doi.Org/10.33084/Neraca.V6i1.1883

Hadija, Kapile, C., & Juraid. (2018). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Ips Di Sdn No 2 Tamarenja Kecamatan Sindeu Tobata. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(8).

Istiqomah, M. (2020). Peran Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Tentang Kelompok Kelas Ipa-Ips Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi. Counsenesia Indonesian Journal Of Guidance And Counseling, 1(02). Https://Doi.Org/10.36728/Cijgc.V1i02.1186

Oktafiana, S. (2021). Pengaruh Persepsi Peserta Didik Atas Penggunaan Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Ips Di Pkbm Negeri 16 Rawasari. Entita: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1). Https://Doi.Org/10.19105/Ejpis.V3i1.4595

Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4). Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V4i4.460

Sahusilawane, S. (2021). Analisis Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Guru Ips. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (Jppgi), 1(1). Https://Doi.Org/10.30598/Jppgivol1issue1page53-60




DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v7i1.968

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional