PENERAPAN PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI, OLAHRAGA DAN KESEHATAN (PJOK) DI SMK NEGERI 1 KABANJAHE

Julius Boy Nesra Basgimata Barus, Janwar Frihasan Sinuraya, Terangta Sitepu

Abstract


The scientific approach is a learning model using the scientific method in student-centered learning activities (student-centered approach). The scientific approach aims to be able to have capabilities in critical, scientific and analytical thinking skills. The purpose of this study was to determine the implementation of a scientific approach to PJOK learning at SMK Negeri 1 Kabanjahe. This research approach is a qualitative method. Data collection and retrieval was carried out at SMK Negeri 1 Kabanjahe. While the technique of data collection is by interviews and questionnaire assistance. The samples used were 2 PJOK teachers and 124 students who were taught by these teachers. Data analysis techniques used descriptive qualitative analysis techniques including data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the results of the study it can be concluded that the PJOK learning approach using a scientific approach at SMK Negeri 1 Kabanjahe is included in the good category of 79.14% seen from lesson planning, learning processes, and assessment of student learning outcomes. Through a scientific approach in learning at school will give students ways to think, behave and innovate in learning.


Keywords


scientific approach; Education; PJOK

Full Text:

PDF

References


Ain, N., & Huda, C. (2018). Pendekatan Saintifik Di Sekolah Dasar. Momentum: Physics Education Journal, 2(1). Https://Doi.Org/10.21067/Mpej.V1i1.2368

Anti, T. N., Ariesta, R., & Utomo, P. (2019). Pelaksanaan Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smp Negeri 15 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 2(3). Https://Doi.Org/10.33369/Jik.V2i3.6790

Arif, A. &. (2020). Pemanfaatan Media Digital Dalam Pembelajaran Pai Melalui Pendekatan Saintifik. Al-Bahtsu : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(2).

Daga, A. T. (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Kurikulum 2013 Untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 Siswa Sekolah Dasar. Jira: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 3(1). Https://Doi.Org/10.47387/Jira.V3i1.137

Dharmawan, D., Syafei, M. M., & Siswanto, S. (2023). Analisis Penerapan Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani Materi Teknik Dasar Passing Sepak Bola Di Smp Negeri 1 Jatibarang. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1). Https://Doi.Org/10.54371/Jiip.V6i1.1376

Hendrix M., E., Rahmadi, R., & Mulhim, M. (2021). Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Video PEMBELAJARAN PJOK KD 3.1 DAN 4.1 KELAS VII SMP NEGERI 3 MARTAPURA PADA MASA PANDEMI COVID-19. STABILITAS: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 2(3). Https://Doi.Org/10.20527/Mpj.V2i3.1061

Liana, D. (2020). Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Saintifik. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(1). Https://Doi.Org/10.46963/Mpgmi.V6i1.92

Lubis, Z. (2022). Optimalisasi Pendidikan Karakter Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pjok Pokok Bahasan Senam Lantai Melalui Pendekatan Saintifik Model Pembelajaran Abad Ke 21 Metode Luring Di Kelas V SD Negeri 33 Payakumbuh Semester Genap TP. 2020/2021. Journal On Education, 4(4). Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V4i4.543

Mustafa, P. S., & Winarno, M. E. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Aktivitas Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan Di SMK Negeri 4 Malang. JURNAL PENJAKORA, 7(2). Https://Doi.Org/10.23887/Penjakora.V7i2.25633

Pradnyawati, D., Suma, K., & Juniartina, P. (2021). ANALISIS RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK PADA PEMBELAJARAN IPA OLEH GURU SMP NEGERI DI KECAMATAN SAWAN. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1). Https://Doi.Org/10.23887/Jppsi.V4i1.34046

Rahmat, R., Suwardi, S., & Suyudi, I. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK) SD Kurikulum 2013 Di Kabupaten Bantaeng. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport And Recreation, 2(2). Https://Doi.Org/10.26858/Sportive.V2i2.9502

Silvius, J., Rif’at, M., & R, Z. (2022). ANALISIS RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Alphaeuclidedu, 3(1). Https://Doi.Org/10.26418/Ja.V3i1.49585

Sugiono, P. D. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif.Pdf. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Sya, N., Perdana, A. S., & Murni, I. (2022). Pentingnya Pendidikan Nilai Terhadap Siswa Sekolah Dasar Di Era Global. Jurnal Pendidikan Tambusa, 6(2).

Wicaksono, P. N., Kusuma, I. J., Festiawan, R., Widanita, N., & Anggraeni, D. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani Materi Teknik Dasar Passing Sepak Bola. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 16(1). Https://Doi.Org/10.21831/Jpji.V16i1.29774

Winasa, I. P. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (PJOK) Melalui Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Video Pembelajaran Pada Masa Pandemi. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(6). Https://Doi.Org/10.47387/Jira.V2i6.162

Yayan Alpian, Sri Wulan Anggraeni, Unika Wiharti, & Nizmah Maratos Soleha. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN BAGI MANUSIA. JURNAL BUANA PENGABDIAN, 1(1). Https://Doi.Org/10.36805/Jurnalbuanapengabdian.V1i1.581




DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v7i2.1201

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional